יום שבת, 24 בספטמבר 2011

פוסט מלא געגוע לאנשים שלא הכרתי....וגם מתכון

כילדה, לא גדלתי עם אינספור דודים ודודות שעטפו אותי בחום ומילאו את קיבתי במיני מאפים פולניים. לא גדלתי במשפחה עם אינספור דודים, דודות, קוזינות ראשונות שניות וכדומה. לא היו לי בני דודים בגילי או בוגרים ממני לשחק איתם. לא שממש לא היו לי כאלו - בוודאי שהיו. ויש כל כך הרבה שעד היום איני זוכרת את שמם, אבל רואה את פניהם. מביטה באלבום דוהה עם תמונות מצהיבות. משפחה שנרצחה
המשפחה הזו, שאני מכירה רק דרך סיפוריהם של סבי ז"ל וסבתי ודרך תמונות מצהיבות באלבום - נחנקו בתאי הגזים המקום רחוק שנקרא טרבלינקה. המשפחה הזו, שהיו כה רבים ממנה, נסתפה בשואה.

אולי זה החגים שמעלים בי געגוע כה עז לאנשים האלו, למשפחה שלי שלא הכרתי ולא אכיר. משפחה עם מורשת כל כך עשירה. משפחה אהובה שנלקחה. הפוסט הזה - הוא לזכרם. 


סבא ז"ל וסבתא עלו לארץ לפני מלחמת העולם השניה. עבדו קשה. ועזרו בהקמת המדינה. סבא היה חבר באצ"ל. כילדה יכולתי להקשיב לסיפורים שלו שעות. לא הבנתי חלק מהם, כי כילדת שמנת אמריקאית, הסיפורים נשמעו כסיפורים בדוים. כשהיה לוקח אותנו במכונית הלארק שלו לעיר התחתית ומסביר שהכביש הזה לא היה והדרך הזו לא נסללה - זה נראה לי אבסורד. כמה אני מתגעגעת לסיפוריו.
סבתא, שתחיה, היתה ממעיטה בסיפורים. אני חושבת שהיה לה קשה להעלות זכרונות. כל שישי כאשר היתה מדליקה נרות שבת - היתה בוכה. וברור שהזכרונות מציפים אותה. שהעצב בלתי נשלט. 
את מטבח אימה הביאה למטבחה הקטן בכרמל.
רוגעל'ך, פיפיקל'ך, מנדלברויט וגפילטע פיש. אפילו את האיטריות, עוד הרבה לפני שהיו מכונות רידוד, היתה מכינה לבד.
כבת של אופה, מהעיירה פרצ'ב שבפולין, היו מאפיה של סבתא מוכרים לכל. בלי מתכונים. הכל לפי הזיכרון והרגש.
לצערי, לא העבירה את המתכונים שלה, כי כאמור - לא היו. הכל מהלב. הכל לפי הרגש.
חוץ מהרוגעל'ך, שתמיד היו לה, כאילו יש לה מלאי בלתי נדלה - תמיד היתה אצל סבתא עוגת לייקח. עוגה רכה וספוגית עם פתיתים קטנטנים של שוקולד. עוגת לייקח מבית אמא שלה. עוגה שלבטח היתה מחזירה אותה לימים מאושרים יותר. ימים של משפחה גדולה, בטרם נלקחה ממנה.

העוגה הזו - היא לזכרם.

עוגת הלייקח מפרצ'ב:

6 ביצים, מופרדות
1 כוס סוכר
1 כוס קמח
1 כפית אבקת אפיה
50 גרם שוקולד מריר, מרוסק על פומפיה


לחמם תנור לחום בינוני.
לשמן תבנית אפיה במעט חמאה ולקמח.
להקציף 6 חלבונים לקצף ולהוסיף את הסוכר בהדרגה, עד קבלת קצף קשה.
להוסיף בתנועות קיפול את החלמונים עד שנבלעים.
להוסיף קמח ואבקת אפיה בעדינות בתנועות קיפול. לבסוף להוסיף את השוקולד.
לצקת לתבנית ולאפות כחצי שעה. 
לכבות את התנור ולהשאיר בה את העוגה לעוד 5 דקות על מנת למנוע צניחה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה