יום חמישי, 1 בדצמבר 2011

חמישי בריא


אין וויכוח על חשיבות הערכים בנבטים. הם מהמקורות הטובים ביותר למינרלים, וויטמינים וחומצות אמינו. כמות הויטמינים והמינרליים שבזרע גדלים משמעותית בהנבטה.


"בתהליך ההנבטה, מתעוררים לחיים שפע של אנזימים הפועלים בתוך הזרע בכדי לבצע פירוק של חומרי המזון המצויים בו. רק כאשר המזון בתוך הזרע מתחיל להתפרק, הוא מסוגל לנוע בתוך נוזלי הגרעין ולבצע את תכלית הזרע (צמיחה והתפתחות).

הנבטים למעשה, הם צמחים צעירים הניזונים מחומרי המזון שבזרע. לאחר שתהליך הנביטה מסתיים, וכבר הציץ החוצה שורש קטן, הנבטים עוברים לשלב של התפתחות והצמחת עלים. בין סיום הנביטה לתחילת ההתפתחות, הנבטים מכילים את הערך התזונתי הגבוה והמשובח ביותר. הם מכילים את שלושת אבות המזון (חלבונים, פחמימות ושומנים), ואלו כבר מפורקים בחלקם, מה שהופך אותם לקלים מאוד לעיכול.

הנבטים הם אחד מהמקורות העשירים והאיכותיים ביותר למינרלים, וויטמינים, וחומצות אמינו חיוניות. כמות הוויטמינים שבזרע מכפילה את עצמה במאות אחוזים בתהליך הנביטה. רוב הזרעים במצבם היבש אינם מכילים ויטמין C בכלל. לאחר הנבטה נבטים שונים מכילים כ- 20 מ"ג ויטמין C למאה גרם. הנבטים אינם מזון משמין, הם מכילים אנרגיה זמינה (סוכרים פשוטים הנספגים מהר בגוף), סיבים תזונתיים (הגורמים לתחושת שובע), חלבון איכותי, ומעט חומצות שומן הכרחיות. המרכיבים הפעילים בנבטים (אנזימים למיניהם), מגבירים את קצב שרפת השומנים בגוף, ותורמים לבניית רקמות שריר.

הנבטים מכילים שפע אנזימים שהתעוררו במהלך תהליך ההנבטה. האנזימים חיוניים לכל תא ותא בגוף בכדי להמשיך להתקיים. תהליך היווצרות אנזימים מטבוליים מתרחש בתוך התאים עצמם, ובעזרת האנזימים האלו מתקיים תהליך חילוף החומרים בכל תא. אנזימי העיכול פועלים בתוך הבלוטות והאיברים השונים במערכת העיכול, תפקידם לדאוג לעיכול של מרכיבי המזון השונים: חלבונים, פחמימות ושומנים. פעילות לא תקינה או מחסור של האנזימים הללו, תפגע קשות ביכולת הגוף להתמודד מול מחלות, וכתוצאה מכך לתפקוד לקוי של מערכות רבות בגוף. בכדי להקל ולשפר את תפקוד האנזימים בגוף, עלינו לצרוך מזון חי המכיל אנזימים. אנזימים קיימים רק במזון חי וטבעי. ככל שנקבל אנזימים רבים יותר מהמזון, כך פעילותם של האנזימים השונים בגוף תתחזק ותשתפר בהתמדה. ידוע שאכילת מזון חי בשילוב עם מזונות אחרים משפר במידה רבה את תהליך העיכול, מהסיבה שהגוף מקבל תוספת של אנזימים מהמזון החי. צריכה קבועה של אנזימים מהמזון משפרת את תפקודן של המערכות השונות בגוף ומגינה עליהם. למשל: תהליכי נשימת התאים, מניעת תהליכי חמצון בגוף, עזרה לפעילות שריר הלב, עזרה בתהליך עיכול המזון, מניעת תהליכי הזדקנות, ומזעור נזקים של השפעות קרינה. בנוסף, אנזימים המגיעים ממזון חי פועלים גם כחומרים אנטי דלקתיים ומסייעים להלחם במחלת הסרטן.

כמות הויטמינים הזמינים בנבטים היא דרך מעולה לשמור על הבריאות ועל המערכת החיסונית במשך כל ימות השנה. בחודשי החורף הקרים, כשלא ניתן להשיג ירקות ופירות טריים הגדלים רק בעונה החמה, הנבטים הם מקור מצוין לויטמינים השונים. בחורף אנשים סופגים פחות ויטמינים בגלל שהם אוכלים פחות ירקות ופירות, והתוצאה היא פגיעות למחלות. צריכה שוטפת של נבטים במהלך החורף תהווה מקור מצוין לויטמינים, ותשמור על מערכת חיסונית איתנה גם בחודשי החורף הקרים."



אז השבוע הנבטתי עדשים. ככלל, אני משתדלת תמיד שיהיו לי נבטים במקרר גם בשל הערכים התזונתיים הבריאים וגם בשביל שדרוג סלט או מרק הכי פשוט. ובעיקר כי זה נשנוש בריא וטעים ובהחלט דיאטטי.
נבטי העדשים מכילים חלבון איכותי ומאוזן, נוגדי-חמצון, אנזימים, ויטמינים (A, B1, B2, B3, B9, B12, C, E) ומינרלים (ברזל, מגנזיום, נתרן, סידן וזרחן) אשר מונעים יציאת מינרלים מעצמות, מרפאים חסר-דם ומסייעים לבניית רקמות.

וחמישי, שבדרך כלל זה יום בסלט מהבית כלל השבוע נבטים.

סלט עדשים מונבטים:

1 כוס נבטים מונבטים
בצל סגול קצוץ
1 עגבניה אורגנית קצוצה
1 מלפפון קצוץ אורגני
סלרי אורגני, פרוס
טחינה אורגנית, (רצוי תוצרת בית)
מלח ופלפל שחור.

לקצוץ. לערבב, להנות והעיקר לחייך ולשמור על הבריאות - כי החיים כל כך יפים!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה